Доста интересна се оказва нашумялата и приета наскоро стратегия за развитие на културен туризъм в България. Като идея звучи много добре, ама на практика нещата не седят така. Ще е жалко, ако само това разбират под културен туризъм управляващите в момента и ако мислят, че само с една стратегия и разделяне на региони ще се решат всички проблеми.
Тук има една интересна статия във Дневник.
Новината в сайта на министерството на културата http://mc.government.bg/newsn.php?n=1655 и самата стратегия в .doc формат http://mc.government.bg/images/Resume%20-%20Cultural_tourism_new_version.doc
Отдолу са описани регионите, кои са заедно с малко пояснения. Повече информация може да се намери на горните връзки.
Райони за културен туризъм
1. Велика София
Включва столицата като град – домакин на артистични прояви, фестивали и изложения и с богато културно наследство. На запад районът обхваща територията до границите със Сърбия и Македония.
2. Долината на царете
между Стара планина и Средна гора, където има много значими паметници от тракийско време. Нуждае се от добро експониране на историческото и етнографското наследство, както и от съвременна инфраструктура и реклама.
3. Възрожденският град
е районът на Велико Търново, Габрово, Шипка, който може да привлича главно български туристи. Идеята е да се развият музеите, да се правят повече изложби, целта – туристите да правят по-дълги престои.
4. По бреговете на Дунава
Замисълът е да се използва голямата европейска река, около която да се организират събития с международно значения. Целта е посетителите да имат стимул да обикалят и градовете наоколо или да отсядат за почивка. Плевен и Русе са културните и административните центрове на района.
5. Каменно сърце
Името е избрано за Сливен и Стара Загора, а се залага на възможностите, които предлагат минералните извори. И тук се очакват главно български туристи.
6. Старите столици
Целта е Плиска, Преслав, Мадарският конник, който да се превърне в своеобразен център, и Шумен да привличат повече туристи и за по-дълго време.
7. По бреговете на Черно море
Идеята е да се разнообрази туристическият пазар и да се насърчават летовниците по морето да пътуват и из вътрешността на страната.
8. Странджа планина
Тук с голям потенциал е екологичният туризъм. Организирането на интересно събитие би могло да привлича посетители.
9. Мечът и кръстът
или археологическият комплекс Перперикон, който може да се превърне в център за културен и балнеологичен туризъм.
10. Пловдив и Римската империя
Център тук е Пловдив, като предложението е да се увеличат изложбите и събитията, които да са интересни за повече чуждестранни туристи.
11. Портата на Родопите
Акцентът тук е върху зимния туризъм заради курорта Пампорово, но центърът е Смолян и целта е да се представят спецификите на района.
12. Големите планини
Лидери в зимния туризъм остават курортите Боровец и Банско, но те могат да се използват и през другите сезони. Това може да стане с организиране на специални събития.
13. Вкаменената гора
включва Белоградчишките скали и е между Враца и Видин. Засега районът е с локално туристическо значение, но би могъл да привлече повече посетители при по-добра инфраструктура.
One Response to Стратегия за културен туризъм в България